Augustpriset

Jag tror faktiskt jag ska köpa en av årets augustprisvinnares böcker.
Så här står det på augustprisets hemsida.

2011 års Augustpris för Årets svenska skönlitterära bok:

Korparna av Tomas Bannerhed, Weyler förlag

På Undantaget kommer ingen undan sin natur. Vare sig det rör sig om jorden eller genetiken. Det handlar om far och son, om arv och miljö, om fåglar och frihetslängtan. Korparna är en klassisk utvecklingsroman, stadigt rotad i den svenska litteraturtraditionen. Men framförallt är den en roman om naturen i betraktarens öga.

Och genom den unge Klas klara blick får vi se den återfödas i all sin obönhörliga storslagenhet: dödlig och frodig, sällsam och magisk. Tomas Bannerhed plöjer helt nya fåror i ordbruket. Vi kan inte annat än förundras över denna rikedom: från rönnbärens färg till rördrommens flykt.

Synen på omgivningen verkar vara samma som jag har.
Detaljrik och uppmärksam.
Blir alltid lika glad när jag hittar någon bok som är lika målande som mina tankar :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0